female-hand-takes-cookie-from-scattered-pile-from-transparent-glass-bank (3)@@.jpg

چرخه معیوب رفتارهای اعتیاد آور

closeup-toned-shot-man-taking-cookies-out-glass-jar-kitchen@@.jpg

چرخه معیوب رفتارهای اعتیاد آور

Category: آسیب شناسی روانی, آسیب های کودکی, سلامت روان, عشق و رابطه

Date: Wednesday, October 13, 2021

شیشه شیرینی ظرفی است که در آن مقداری شیرینی شکلات و هله هوله هست که بچه ها هنگامی که  احساس ناخوش آیندی دارند  با خوردن سریع آن خود را خوشحال می کنند. منظور همان میان وعده های فوری است  که کودکان برای رهایی و فرار از تجربه احساسهای نامطلوب سراغ آن می روند

به واقع  شیشه شیرینی سمبل ارضای فوری خواسته های اولیه برای فرار و یا سرکوب احساسهای ناخوش آیند است.

در بزرگسالان اما به جای کلوچه و آبنبات، انواع مختلفی از چیزها است که هنگامی که حس های ناراحت کننده مانند خستگی ، درماندگی ، ناراحتی ، اضطراب یا ترس را تجربه می کنیم ، سراغ این کوکی ها می رویم.

این "کوکی ها" در بزرگسالان به گونه ای متفاوت از کودکان برچسب گذاری شده اند

برچسبهای  آنها عبارت است از " به تعویق انداختن، تنبلی، شکم پرستی، مشروبات الکلی، مواد مخدر، حریص بودن، عصبانیت، مقابله به مثل، عقب نشینی، دوری گزینی، قربانی نمایی ، ناله کردن، سرزنش کردن، غرزدن و تحریک پذیری"

این در حالی است که این "شیرینی ها "می توانند اعتیاد آور باشند.

این کوکی ها کاربردهای متفاوتی دارد از جمله رهایی از دردهای ناشی از رابطه نامطلوب. بعضی افراد وقتی در رابطه با همسر خود از چیزی ناراحت می شوند به دنبال تسکین، سراغ شیشه شیرینی می روند و در عین حال شریک زندگی خود را نیز به سمت شیشه شیرینی اش سوق می دهند. وقتی این وضعیت تکرار می شود به دنبال خود انواعی از رفتارهای مضر و اعتیاد اور در هر دو طرف رابطه شکل می گیرد.  آمارها نشان می دهد که چرخه معیوب ناراحتی و به دنبال آن تسکین فوری با کوکی ها، علت پنجاه درصد از طلاقها و جدایی ها است.

راههایی  برای خروج از چرخه معیوب رفتارهای اعتیاد آور

نکته مهم در بیرون آمدن از این چرخه معیوب و زیان آور این است که  هر دو طرف رابطه با توجه و آگاهی مراقب زمانهایی باشند که برای تسکین فوری درد ناشی از احساسهای ناراحت کننده،  به سمت شیشه شیرینی خود می روند. وقتی این زمانها را شناسایی کردند و بدان آگاهی یافتند در مقابل افتادن در چرخه معیوب مقاومت کنند. به دنبال آن تلاش کنند این بار روش دیگری را برای کاهش درد ناشی از احساسهای نامطلوب در پیش بگیرند. برای مثال تنفس عمیق، گرفتن دوش آب سرد و یا ترک کردن محیط البته با اعلام به همسر

هرکسی که تا کنون با کاهش وزن دست و پنجه نرم کرده است می داند که مقاومت در برابر شیشه شیرینی  افرد را برای بیرون آوردن از چرخه آسیب زا قوی تر می کند. هر زمان که انتخاب بهتری انجام می دهید. وقتی از مرحله اوج هوس به خوردن عبور می کنید و به سمت شیرینی یا غذا نمی روید  عزم و اراده شما افزایش می یابد.

جایگزین های سالم برای شیشه شیرینی در رابطه مشترک

  1. همدلی کردن به جای سرکوفت زدن و سرزنش کردن
  2. گوش دادن با توجه و جویای احوال طرف مقابل بودن به جای عصبانیت و پرخاشگری
  3. مراقبت کردن به جای بی اعتنایی کردن و بی توجهی
  4. بیان احساسات  به جای  غر زدن و قربانی نمایی
  5. توجه به رفتارهای خود به جای متهم کردن طرف مقابل
  6. مسولیت پذیرفتن برای احساسات و رفتار خود به جای تلافی جویی و مقابله به مثل

 

وقتی دو نفر پشت ماسک رفتارهای اعتیاد آور پنهان می شوند به واقع از رفتار سالم و مسولانه فرار می کنند. در چنین وضعیتی دست خود را به شیشه شیرینی و هله هوله خود می رسانند. این امر موجب می شود که از این شیشه رفتارهایی را برگزینند که منجر به تخریب خود، طرف مقابل و در نهایت رابطه آنها می شود. رفتارهایی مانند دفاع کردن، فریاد زدن دوری گزینی و قهر کردن یا مشروب خوردن و سیگار کشیدن. در چنین شرایطی این دسته از افراد با وجود رفتارهای تخریب کننده هنوز انتظار دارند مورد قبول قرار گرفته، درک شده و دوست داشته شوند.

 

به نظر شما چند درصد امکان دارد که دو شریک نقاب دار بتوانند یک ازدواج سرزنده ، پررونق و حمایت کننده متقابل ایجاد کنند؟

نکته آخر این که:

هیچ کس آنقدر قوی نیست که بتواند در برابر شیشه شیرینی مقاومت کند. زیرا گاهی اوقات آن کوکی ها طعم بسیار خوبی دارند و خیلی سریع حال ما را به ظاهر خوب می کنند. اما بدانید که این حس بسیار موقتی است و در درازمدت عوارض وخیمی برای رابطه شما دارد. این نکته را خاطر نشان کنید که هر بار که در برابر شیشه کوکی مقاومت می کنید ، کمی قوی تر می شوید و در ادامه از چرخه معیوب خارج می شوید

پیشرفت را ستایش کنید! شما سزاوار آن هستید. شما مستحق زندگی سالم و رابطه صمیمی هستید