pizza-working-table-close-up####.jpg

تمثیل: پیتزای خانواده

حفظ حریم و چارچوب های شخصی ضمن حفظ یکپارچگی خانواده.

 

various-kind-pizza-slices-wooden-board (1) (1).jpg

تمثیل: پیتزای خانواده

حفظ حریم و چارچوب های شخصی ضمن حفظ یکپارچگی خانواده.

 

Date: Thursday, October 7, 2021

 

کلید اصلی خوشمزگی یک پیتزا این است که هر قسمت آن یعنی نان، سس ، پنیر و مواد  دیگر به طور منحصر به فرد، متمایز و  در عین حال در مجموعه ای متعادل و خوشمزه ترکیب شده باشند. این تمثیل را می توان برای تعریف الگوی ارتباطی در خانواده نیز به کار برد. این بدان معنی است که اعضا می توانند هم کنار  یکدیگر باشند و هم فردیت خود را حفظ کنند. یعنی هر یک از اعضا در عین این که  جزیی از مجموعه دلبسته  خانواده هستند، می توانند  ارزشها، عقاید و انتخابهای خود را به طور جداگانه داشته باشد. در این صورت  مانند یک پیتزای با کیفیت از یک سو میتوان هم  اجزای درون پیتزا را جداگانه تشخیص داد وهم هماهنگی و پیوستگی اجزا را در ترکیبی  که پیتزای کامل را شکل داده اند، می توان دید. اگر چنین باشد شما و خانواده تان پیتزای خوشمزه ای هستید.

این به معنی آن است که افراد خانواده می توانند هم استقلال، هویت، افکار، ارزشها، عقاید، سلیقه ها و باورهای  خود را داشته باشند و هم در کنار دیگران و در ارتباط با آنها باشند. در چنین ترکیبی تفاوتها پذیرفته شده و اعضا در جمع خانواده می توانند تعامل سالم داشته باشد

به زبان ساده ، این بدان معناست که اگر شما نان پیتزای استعاری خانواده خود هستید ، نقش شما این است که پایه محکمی برای بقیه مواد روی پیتزا باشید. صرف نظر از نوع مواد ، بتوانید بقیه اجزا را در کنار هم نگه دارید. در این صورت اگر شما در نقش نان یا پایه به طور ناهموار پهن شده باشید یا یک سوراخ بزرگ در وسط آن وجود داشته باشد ، باعث می شوید سس، پنیر و دیگر مواد روی آن نمانده فرو ریزد و یا مواد به تابه بچسبد.

برای روشن تر شدن مطلب مثالی را مطرح می کنیم.

به کیفیت پیتزای خود که معرف میزان سلامت استقلال و دلبستگی سالم شما است نمره دهید

تصور کنید با اعضای خانواده  و دوستان خود به یک پیک نیک رفته اید:

شما به جمع می رسید و به همه سلام می کنید. یکی از اعضای خانواده یا دوستان، شما را به سمت میز غذا هدایت می کند و غذای چرب  و خوش طعمی را روی یک بشقاب می چیند. بشقاب را به شما می دهد و می گوید: "تو عاشق این می شوی!"

شما به غذا نگاه می کنید و متوجه می شوید که نمی توانید آن را بخورید زیرا رژیم جدیدی دارید و این غذایی نیست که در حال حاضر انتخاب می کنید.

پاسخ شماره یک:

شما با اکراه بشقاب را برداشته و بدون اینکه چیزی بگویید می خورید. شما نسبت به خود احساس گناه و بدی می کنید ، اما نمی خواهید طرف مقابل را آزرده خاطر کنید

نمره کیفیت پیتزای شما:  0

اگر شما نان این پیتزای استعاری بودید ، در خمیر خود سوراخ هایی دارید. این نشان دهنده یک واکنش مبتنی بر استقلال و هویت ضعیف است زیرا شما ارزشها و نیازهای خود را رها کرده اید و فقط روی شخص دیگر تمرکز کرده اید.

پاسخ دوم:

شما می گویید: "نه ، متشکرم. به نظر می رسد بسیار خوب است ، اما من رژیم جدیدی دارم. " شخص دیگر در پاسخ می گوید: "شما همیشه رژیم دارید!! یک  لقمه به شما آسیب نمی رساند من واقعاً برای پخت این غذا خیلی زحمت کشیده ام " این بار شما پاسخ می دهید: "اوه ، خوب. فقط این  یک لقمه.

نمره کیفیت پیتزا: 2

شما با پاسخی شروع می کنید که خودتان انتخاب کرده اید و چارچوب های شخصی شما را تعیین می کند ، اما وقتی طرف مقابل این پاسخ را رد می کند و شما را مجبور به خوردن غذا می کند ، ارزش های خود را رها کرده و اجازه می دهید طرف مقابل برای شما چارچوب تعیین کند. اگر شما سس این پیتزای استعاری بودید ، از لبه نان بیرون می ریختید.

پاسخ سوم:

این بار ، هنگامی که طرف مقابل از رژیم غذایی شما شکایت می کند و به شما فشار می آورد تا یک لقمه بخورید ، شما واکنش متفاوتی نشان می دهید. شما می گویید: "نه ، من نمی خواهم آن را بخورم! این هم راهی برای پس زدن فشار است شما فقط رد می کنید. و خود را کنار می کشید "

نمره کیفیت پیتزا: 3

اغلب ، هنگامی که یک فرد رفتار معمول خود را تغییر می دهد ، افراد دیگر مقاومت می کنند. حفظ چارچوبهای فردی  اغلب دشوار است ، اما می تواند در دراز مدت به نفع شما باشد. در این مورد شما موضع گیری کرده اید ، اما این کار را با پس زدن طرف مقابل بدون در نظر گرفتن احساسات او  انجام می دهید.

چارچو گذاری و مرزبندی خوب خود مستلزم این است که از خود و ارزش های خود دفاع کنید و همزمان با دیگران در ارتباط باشید. اگر شما سس پیتزای استعاری بودید ، در این گزینه، مقدار زیادی ادویه اضافه کرده اید که با پنیر و نان آن در تضاد است. لذا نتیجه زیاد خوشایند نیست ، اما خوردنی است. بیایید دوباره تلاش کنیم.

پاسخ شماره چهار

میزبان یا دوست شما همچنان اصرار دارد که غذا را بخورید  ، اما این بار شما رویکرد متفاوتی دارید. شما می گویید ، "من واقعاً از تمام زحماتی که برای آن غذا  کشیده اید قدردانی می کنم. این نشان می دهد که چقدر به من اهمیت می دهید متأسفم ، اما امروز واقعاً نمی توانم چیزی بخورم. من باید رژیمم را رعایت کنم. "

نمره کیفیت پیتزا: 4

در این گزینه شما ارزش های خود را حفظ کرده اید و در عین حال مثبت نگر هستید و از طرف مقابل نیز قدردانی می کنید یعنی ضمن احترام به اصول و ارزشهای خود، دیگران را هم در نظر می گیرید.

پاسخ شماره پنج:

شما می توانید چارچوب های خود را با افزودن چیزی برای تشویق ارتباط با فرد اصرار کننده ،به نحوی که صداقت شما را به خطر نیندازد ، کامل کنید. به عنوان مثال ، پس ازتکر و قدردانی از فرد و ماندن روی اصول و ارزشهای خود( مانند مورد چهارم) می توانید اضافه کنید: "نظرت چیه که بعد از غذا با هم قدم بزنیم؟" یا ، "من می خواهم یک داستان خنده دار در مورد این رژیم جدید برای شما بگویم."

نمره کیفیت پیتزا: 5

این پاسخ نشان دهنده  مرزگذاری عالی است زیرا شما در حال تقویت ارزش ها و در عین حال روابط خود هستید.  

در نهایت این که:

وقتی مرزها و چارچوب های شخصیتی شما روشن است دیگران تعیین کننده رفتارها و پاسخهای شما نیستند. وقتی حدود خود را می شناسید و سعی می کنید ضمن حفظ احترام و تقویت رابطه ها، آنها را حفظ کنید، کیفیت زندگی شخصی و خانوادگی شما ارتقا می یابد. توجه داشته باشید اغلب ، هنگامی که یک فرد رفتار معمول خود را تغییر می دهد ، ابتدا دیگران مقاومت می کنند و تلاش می کنند او را به حالت سابق برگردانند.

شناخت حریم و چارچوبه های خود و شناساندن آن به دیگران به صورتی که رابطه های ما را آسیب نزند کار بسیار دشواری است ولی کیفیت زندگی ما را به طرز معنی داری بهبود می بخشد.